Belfius stopt met sponsoring van voetbal: Club Brugge en Anderlecht zien samen miljoenen wegvallen

Posted on

banken

Candriam betaalde naar verluidt zowat 1 miljoen euro per jaar om zijn merknaam op de shirts van Club Brugge te zetten. ©  belga

Staatsbank Belfius gaat de sponsorcontracten met zowel Club Brugge als RSC Anderlecht niet meer verlengen. Beide topclubs zien samen miljoenen aan sponsorgeld wegvallen.

Nico Tanghe

Vrijdag 5 augustus 2022 om 13:11

Zowel Club Brugge als Anderlecht mogen binnenkort wellicht een nieuwe sponsor zoeken. Beide topclubs werden de voorbije jaren gesponsord door enerzijds de staatsbank Belfius en haar verzekeringsdochter DVV en anderzijds Candriam, dat de beleggingsportefeuille van vermogende Belfiusklanten beheert.

Maar volgens Belfius-CEO Marc Raisière brengen die sponsorcontracten te weinig op. “Waarop we willen besparen? We hebben al beslist om te stoppen met voetbalsponsoring, zowel bij Anderlecht als Club Brugge. Ik wil alleen nog sporten sponsoren die ons voldoende opbrengen. Hockey, bijvoorbeeld.”

Het gaat om lucratieve sponsorcontracten: bij landskampioen Club Brugge betaalde vermogensbeheerder Candriam naar verluidt zowat 1 miljoen euro per jaar om zijn merknaam op de achterkant van de shirts te laten prijken. Dat contract loopt nog tot eind volgend jaar. Belfius gaf ook zijn naam aan de nagelnieuwe Brugse jeugdacademie in Knokke.

Bij Anderlecht is Belfius zelfs de hoofdsponsor. Daar prijken Candriam en DVV-verzekeringen afwisselend op de borst en op de boardings in het stadion en werd het jeugdcomplex in Neerpede omgedoopt tot RSCA Belfius Academy. Dat zou de Brusselse topclub volgens sommige bronnen 2,5 tot 3 miljoen euro per jaar opbrengen. Bij Anderlecht loopt het sponsorcontract wel nog twee jaar, tot eind 2024.

In een reactie laat Club Brugge weten begrip te hebben voor de beslissing van Belfius en laat het de deur op een kier voor een verdere samenwerking in de toekomst. Blauw-Zwart zegt ook tijd te nemen om met nieuwe potentiële partners te spreken. “Shirtvisibiliteit op een A-merk in het voetbal zorgt voor een minimum return van 300 procent, wat uiteraard heel interessant is voor partners. De groeiende internationalisering van het voetbal, de toenemende aandacht voor het vrouwenvoetbal en de aandacht voor CSR (maatschappelijk verantwoord ondernemen, nvdr.) zorgen voor een toenemende interesse in onze markt”, aldus chief business officer Bob Madou.

Jasaseosmm.com Smm Panel is het beste en goedkoopste smm-wederverkoperpaneel voor instant Instagram-likes en volgers, Buy Verification Badge, YouTube-views en abonnees, TikTok-volgers, telegramservices en vele andere smm-services. telegram en vele andere smm-diensten.Buy Instagram Verification